۱۳۸۷-۱۲-۰۶

چرا زنهای فیزیکدان کم هستند؟

پترا رودولف که توی دانشگاه خرونینگن استاد (پروفسور) فیزیکه، این هفته برای ما دوتا سخنرانی کرد: یکی در مورد فیزیک سطح و دومی در مورد کم بودن زنهای فیزیکدان. چند خط بعدی یه سری یادداشت پراکنده است که سر سخنرانی دومش برداشتم.

1- تعداد پسرها و دخترهای ورودی کارشناسی فیزیک کم‌و‌بیش برابره، ولی استاد تمامهای مرد، ده‌برابر استاد تمامهای زن هستن.

2- فرانسه، ایتالیا و کشورهای اروپای شرقی، بالاترین نسبت استاد تمام زن به مرد رو توی اتحادیه اروپا دارن و هلند، آلمان و انگلیس پایینترینها رو.

3- نیمی از زنهای فیزیکدان هرگز بچه‌دار نمی‌شن.

4- 55 درصد فیزیکدانهای زن آلمانی با یک فیزیکدان ازدواج کرده‌اند.

5- شانس مردهایی که در سن پایین بچه‌دار شدن برای پیدا کردن یه شغل دائم دانشگاهی 80 درصد و شانس زنهایی که در سن پایین بچه‌دار شدن 50 درصده.

6- بیشترین ریزش زنها در مرحله‌ی پست‌داک (پسادکتری) اتفاق می‌افته.

7- توی این مقاله که سال 97 توی نیچر چاپ شده، تاثیر جنسیت نویسنده‌ی مقاله روی نظر داور بررسی شده. اسم نویسنده‌ی مقاله‌ یکسانی رو برای گروههای مختلف داورها به صورت مونث (Joan T)، مذکر (John T) و با حروف اختصاری (J T) نوشتن. داورها به طور متوسط به نویسنده‌ی مذکر بیشترین نمره و به نویسنده‌ی مونث کمترین نمره رو دادن. از اون جالبتر این‌که داورهای مونث هم دقیقا همین‌کار رو کردن یعنی به زنها نمره‌ی کمتری دادن.

8- 70 درصد مردها فکر می‌کنن که از متوسط مردها کیفیت کارشون بهتره. این عدد برای زنها همونیه که باید باشه، یعنی 50 درصد.

9- زنها به طور متوسط مقاله‌های کمتری چاپ می‌کنن، ولی مقاله‌هاشون به طور متوسط بیشتر ارجاع می‌گیره.

10- دخترهایی که به مدرسه‌ی تک‌جنسیتی رفته‌ان در مقایسه با دخترهایی که دبیرستان مختلط رفته‌ان، به طور متوسط بیشتر به مرحله‌ی استادی می‌رسن.

تفسیر از من:
ردیفهای 6 و 8 و 9 و 10، تاثیر خالی‌بندی رو در موفقیت در این شغل نشون می‌ده که به وضوح (به طور متوسط) مردها توش بهترن.
ردیفهای 3 و 4 و5 تاثیر عدم تقارن زندگی زناشویی (به ویژه سخت‌افزاری) رو توی موفقیت شغلی نشون می‌ده.

۱۴ نظر:

ناشناس گفت...

khoda lanatet nakone nima, man ino dorost 2 daghighe bad az inke 2 ta e-maile poshte sare hame rejection vase tanha 2 ta applicationi ke emsal behesh ahamiat midadam ro gereftam, khondam (vay cheghadr in jomle toolani shod) vali kholase hale gereftam gerefte tar shod

ناشناس گفت...

BTW, I hope you know who Barbara is, just ask Maryam, she should know ;)

ناشناس گفت...

۱- سوال اینه که ۱۰-۱۲ سال پیش هم تعداد دخترهای کارشناسی فیزیک بیشتر یا مساوی پسرا بوده یا نه. به هر حال ۵-۶ سال دکترا و بعد پست‌داک و اینا طول می‌کشه.
۶- بیشترین ریزش یعنی نسبت به مردها یا کلا؟ برای مردها کیه؟
۸-خیلی جالب بود.
۱۰- یه مقاله‌ای می‌خوندم راجع به همین مساله مدرسه‌های تک‌جنسیتی. یه ایرادی که به این تحقیقاتی که همین گزاره ۱۰ رو گفته بودند می‌گرفت این بود که این مساله رو در نظر نمی‌گیرن که کسایی که بچه‌هاشون رو به این جور مدرسه‌ها می‌فرستند در اکثر موارد همون خانواده‌هایی هستند که شب بچه سر ساعت معینی می‌خوابه. همه با هم غذا می‌خورن. کنترل و مراقب بیشتری روی تمرین انجام دادن و درس خوندن بچه می‌کنند.

ناشناس گفت...

Dear Nima,

hi! i guess you should be perevious PHD student of DR Ejtehadi
i am sharif university graduatd.
i saw something here that lead me to conclude you are Nima.anyway i like you beard style,lol
best regards
Aidin...

کاساندرا گفت...

به باربارا: بابا آمار با تک نمونه‌گیری فرق داره به خدا!

به بقیه: ایشون یه فیزیکدان زن هستن که بنا به شواهد در حال ریزش در مرحله‌ی تشریف دارن.

به رویا:
1- آمارگیری رو در مدت طولانی‌ای انجام دادن و نسبتها کم‌وبیش ثابت مونده.
6- نسبت به مردها. دقت کن که چون مردها خیلی بیشترن، ریزش متوسط مرد و زن با ریزش مردها تقریبا برابره و ریزش اصلی رو کارفرما (تعداد پوزیشنها) تعیین می‌کنه.
8- :) 3و7 توجه‌ات رو جلب نکرد؟
10- اینو طرف در جواب یه سوال گفت و احتمالا زیاد هم دقیق نبوده ولی تجربه‌ی شخصی من (تدریس توی دبیرستان دخترونه و پسرونه) اینه که داغون کردن اعتماد به نفس در سن دبیرستان خیلی جدیه.

به ناشناس:
احتمالا همونی هستم که تو فکر می‌کنی. هرچند اسم کاملم زیر همه‌ی نوشته‌ها هست و لازم نبود که چیزی رو حدس بزنی. ریش هم ندارم (الان) در ضمن.

ناشناس گفت...

midonam baba, vali man 2 ta e-mail va poste toro to faseleye kamtar az 10 daghighe didam, hese badi bood.

be baghie: man say mikonam rizesh nakonam be khoda, vali kheyli sakhte ;)

ناشناس گفت...

میشه این جمله رو طور دیگه ای هم ساخت. چرا زنهای فیلسوف کم هستن؟ یا چرا زنهای ریاضی دان کم هستن؟ یا چرا زنهای موسیقی دان کم هستن؟ و گمون نمیکنم لازم باشه برای هر کدوم یه استاد لکچر بده و تحقیق کنه و آمار بده. "زایش" حتی اگر به مرحله ظهور نرسه در نا خودآگاه یک زن همیشه به معنای آفرینش غایی وجوددارد. این میل به آفرینش علمی یا هنری رو کم میکنه.
--نرگس

کاساندرا گفت...

به باربارا: من بعید می‌دونم تو ریزش کنی. موفق باشی.
به نرگس: ممنون از کامنت هرچند مطمئن نیستم مربوط به نوشته‌ی من باشه.

فرنگی گفت...

مرسی دوست عزیز، که به وب لاگ من لینک داده ای. نوشته ات در مورد زنهای فیزیک دان جالب بود. موفق باشی

کاساندرا گفت...

اختیار داری. من مدتیست که مشتری وبلاگتم.

ناشناس گفت...

http://www.forbes.com/2009/03/05/feminism-biological-difference-opinions-columnists-women-science.html

ناشناس گفت...

من چند وقت پیش یک مقاله‌ای را می‌خوندم مربوط به همین تدریس فیزیک در مدرسه‌های تک جنسیتی کانادا و اینکه بازدهی دخترها سر کلاسهای فیزیک چنین مدرسه‌هایی بیشتر است. مسآله اصلی هم همان عدم اعتماد به نفس در مقابل پسرهاست. در بیشتر کلاسهای آزمایشگاه مدرسه های مختلط دخترها میرزا بنویس گروه می‌شوند و عملاً در فرایند انجام آزمایش شرکت نمی‌کنند. این نقش کلیشه‌ای است که جامعه به دخترها می ده و پسرها هم مخصوصاً در سنین نوجوانی اصلاً بدشون نمی‌اید که در این از بین بردن اعتماد به نفس در دخترها شرکت کنند. چرا راه دور برویم... از همین آقا مهدی بالاترینی خودمان بپرس که سر کلاسهای ریاضی ویژه تابش چه جوری دست به یکی می کردند که روی دخترها را کم کنند! (به اعتراف خودشان) . رسانه‌ها هم همین انتظار را از دخترها دارند: موجودات گوگولی مامانی که باید برای تور کردن پسرها فقط سعی کنند که سکسی‌تر باشند، حتی همین جا تو تبلیغهای تلویزیونی کلیشه‌ای که از زنها داده می‌شه همان بلوند احمق است که همیشه یک مرد قهرمان حمایت عقلی ازش می‌کنه و تنها انتظاری که از زنها می‌ره اینه که زیبا و جذاب باشند. با چنین الگوهایی انتظار دارید چند درصد دخترها به فکر درس خواندن و پیشرفت علمی باشند؟ یک زمانی مشاهیر عالم دانشمندان و ادبا بودند، حالا هنر پیشه‌ها و رقاصها و خواننده‌ها! هنوز هم انتظار دارید که دخترها برای شهرت و پول دنبال علم و دانش باشند؟

ناشناس گفت...

آن مقالهٔ نیچر ۹۷ که در مورد جهت‌گیری داوران مقاله‌ها به آن استناد شده است ربط خاصی به رشتهٔ فیزیک ندارد و نویسندگانش کاری به فیزیک ندارند. متن مقاله را ندیده‌ام، اما همینطور ندیده، با توجه به رشتهٔ نویسندگان آن مقاله و از مقاله‌های مشابهی که از محققان آن رشته‌ها در می‌آید، حدس می زنم که مقدمات علم آمار را در نتیجه‌گیری خود وارد نکرده‌اند (بعید می‌دانم نحوهٔ آمارگیری و تعداد نمونهٔ آماریشان در حدی باشد که بتوان نتیجهٔ‌ معنی‌داری از آن گرفت).

کاساندرا گفت...

به ناشناس اول: مناسفانه اون لینک منو می‌بره به صفحه‌ی اول فوربس نه اون مقاله‌ای که مورد نظر شماست.
به سربه‌هوا: ممنونم از پیام.
به ناشناس دوم: حق با شماست اون مقاله و بعضی چیزهای دیگه‌ی این نوشته عمومی‌ست نه مختص فیزیک.
تعجب می‌کنم که قبل از خوندن مقاله‌ای که در نیچر چاپ شده این‌جوری اظهار نظر کردی. 180 داور مرد و زن انتخاب شده بودن و فاصله‌ی بین متوسط نظرها حدود یک‌واحد در یک مقیاس 5واحدی بوده. فکر می‌کنم آمار قانع کننده‌ای باشه.