۱۳۸۷-۰۱-۰۳

زبان اکثریت

دیشب شام عید، مهمون سبزی پلوی بهار و ماهی سانلی بودیم. برای همین هم یادم رفت نوشته‌ی دیروز (مصاحبه‌ی فرهاد رهبر) رو منتشر کنم، به جاش سهم امروز دوتا شد.

دیشب شش تا ایرانی بودیم و یک ایتالیایی. این ترکیب باعث شد برای بار چندم توجه‌ام به ادب هلندیها و آدم حسابی بودنشون جلب بشه. ایرانیهای حاضر در جمع، ناخودآگاه و خودآگاه مرتب می‌زدن روی کانال فارسی و حتی موقع بحث سر استراتژی در بازی ریسک هم به فارسی بحث می‌کردن. طفلکی کاملا حق داشت فکر کنه داریم توطئه می‌کنیم که ببازونیمش.

اینو نوشتم که بگم در این مورد برای هلندیها به شدت احترام قائلم. تقریبا هلندی حرف زدن همکارامو جز پشت تلفن ندیده‌ام. با دقت وسواس‌گونه‌ای هرجا که کسی هست که هلندی نمی دونه، انگلیسی حرف می‌زنن، حتی اگر جز من، هر پنج نفرشون هلندی باشن. این برای یه مهاجر کوتاه‌مدت یا یه مسافر خیلی خوبه ولی در بلند مدت یاد گرفتن زبان هلندی رو خیلی سخت می‌کنه.

۳ نظر:

Unknown گفت...

che jaaleb! too alman kaamelan bar akse. hatta agar 20 nafar ham gheyre almani baashand baaz ham almaniye jam baa baghiye ke dast o paa shekaste almani baladand, almaani harf mizanad. hatta agar tarafe almani, engilisi ham kheili aali balad baashad, vali baaz ham almani harf mizanad.!!
Then for some one who don't know German that well there is only one challeng left: To LEARN GERMAN! :D

BA}{AR گفت...

سلام نیما
کاملا بی ربط به نوشته تو دارم
می نویسم. امروز در مورد پیشرفت
ریدر تا این مرحله که بتوانیم
کل صفحه وبلاگ یا صفحات خبری را
با هما شکل و شمایلشان در ریدر
ببینیم. با نصب مجدد افزونه ای
که مریم پیشنهادش را به اشتراک
گذاشته بود، من صفحه وبلاگت را
به همان ترتیب دارم در ریدر می بینم
و برایت از همان جا این پیغام را
می گذارم.
خیلی حال می دهد :)

کاساندرا گفت...

به آزاده: گفتم که اینا غیرت ندارن.
به بهار: ممنونم.